Een ogenblik...

Ode aan de Appel: 5 verrassende feiten over volksfruit no.1

Home > Nieuws > Ode aan de appel 5 verrassende feiten over volksfruit no1
Dag van de appel

Gojibessen, cacaobonen, hennepzaad, tarwegras; met al die nieuwe superfoods zou je haast vergeten wat die doodgewone appel op je fruitschaal je allemaal te bieden heeft. Op deze Dag van de Appel willen wij je graag verrassen met 5 feiten over het meest gegeten stuk fruit van ons land. Een Ode aan de Appel.

Volgens de voedselconsumptiepeiling van het RIVM staat de appel veruit op nummer 1 bij ons Nederlanders. Niet vreemd, want we telen op eigen bodem ieder jaar ongeveer 300 miljoen kilo, waarvan we ongeveer de helft zelf opeten of verwerken. En appels zijn ook nog eens de meest geïmporteerde fruitsoort. Dat is goed nieuws, want dit huis-tuin-en-keukenfruit mag met een gerust hart een gezondheidsbommetje genoemd worden. 5 feiten die je nog weleens zouden kunnen verbazen:

1. Appels gaan ontstekingen tegen. (En allerlei andere vervelende dingen)

Appels bevatten quercetine, een van de krachtigste natuurlijke antioxidanten die we kennen. Quercetine is een flavonoïde die voorkomt in voedingsmiddelen zoals uien, appels, bessen, thee en rode wijn. De stof staat er onder meer om bekend ontstekingen in het lichaam tegen te gaan, maar wordt ook gebruikt tegen vermoeidheid, hormonale disballans, hoge bloeddruk, diabetes en wordt zelfs gebruikt in de behandeling van kanker. Quercetine zit vooral in de schil, dus even goed wassen en gewoon opeten.

TIP

Ga je sporten? Neem vooraf een appel. Quercetine verhoogt namelijk ook nog eens je uithoudings- en prestatievermogen

2. Appels bevatten veel Kalium

In tegenstelling tot wat soms wordt beweerd, bevat een appel in verhouding tot bijvoorbeeld kiwi, sinaasappel of paprika, niet veel Vitamine C. Appels zijn wel weer rijk aan Kalium, zo’n 140 mg per appel. Kalium regelt samen met chloride en natrium de vochtbalans en bloeddruk in het lichaam. Het mineraal verlaagt zelfs de bloeddruk bij mensen met een hoge bloeddruk. Daarnaast zorgt kalium ervoor dat zenuwprikkels goed geleid worden en spieren zich goed samentrekken.

Eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de banaan met ongeveer 400 mg de Kaliumkoning onder het fruit is.

3. Appels kunnen je concentratie en geheugen helpen verbeteren

Het lijkt erop dat appels goed zijn voor je hersenen. Allereerst omdat bovengenoemde Quercetine helpt de bloedtoevoer en dus zuurstofopname door je hersenen te verhogen. En je hersenen werken heel goed op zuurstof. Bovendien lijken appels de hoeveelheid acetylcholine in de hersenen te verhogen. Acetylcholine is een neurotransmitter die bekend staat om het bevorderen van focus en geheugen. Hier nemen we echter nog wel even een slag om de arm: Amerikaanse onderzoekers toonden aan dat het drinken van appelsap de aanmaak van acetylcholine in de hersenen van muizen verhoogt. Of appels bij mensen ook dit effect hebben, lijkt nog niet te zijn aangetoond.

4. Je darmen houden van appels

In vergelijking met ander fruit, bevatten appels veel vezels, gemiddeld zo’n 3,2-3,5 gram per appel. Je hebt per dag zo’n 30 tot 40 gram van deze onverteerbare koolhydraten nodig. Juist omdat onze darmen ze niet kunnen verteren of opnemen, zijn vezels onmisbaar voor ons spijsverteringssysteem. Ze fungeren als de schoonmakers van onze darmen en maag en verkleinen zo de kans op ontstekingen en darmkanker. Bovendien geven ze je eerder een verzadigd gevoel na het eten en helpen daarmee het risico op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 verlagen. Daarbij bevatten appels ook nog eens pectine, een vezel die de groei van goede bacteriën in de darmen bevordert. Nog een reden om je appel NIET te schillen: daarmee gooi je ongeveer een vijfde van de vezels weg.

5. Appels kan je invriezen

Wist je dat je appels kunt invriezen? Zo kan je ze bijna een jaar (!) bewaren. Wat het doet met de smaak weten we niet; we gaan het uitproberen. Appels zijn sowieso lang goed te houden in koelhuizen en daardoor het hele jaar beschikbaar. In de koelkast blijven appels gemiddeld 2 tot 4 weken goed, buiten de koelkast maximaal een week.

Persoonlijke tip:

Bewaar in de koelkast en laat je appel voordat je hem eet, een uurtje op kamertemperatuur komen. Dan komt de smaak het beste tot zijn recht.

Check alle voedingswaarden van de appel op deze pagina van het Voedingscentrum