Een ogenblik...

Buitenlandplaatsing voor militairen

Home > Nieuws > Buitenlandplaatsing voor militairen
Buitenlandplaatsing militair

Een buitenland plaatsing is voor de militair vaak de kers op de taart.

Vooraf aan de plaatsing zijn er veel vragen. Wij noemen er slechts enkele in de lange rij van onzekerheden over wat mogelijk gebeuren gaat.

  • Ga ik alleen of gaan mijn gezinsleden mee?
  • Hoelang blijf ik in het buitenland?
  • Huisvesting?
  • School?
  • Huisdieren mee?
  • Gezondheidszorg?

Wellicht dat u op een oriëntatie dag u zich al een beeld heeft gevormd. Een oriëntatie dag is een dag georganiseerd door Defensie waarin er informatie wordt gegeven over een mogelijke plaatsing.

Het klinkt als een spannend avontuur en dat is het wellicht ook maar er moet veel geregeld worden. Om alles in goede banen te leiden, helpt het DienstenCentrum Internationale Ondersteuning Defensie (DCIOD) u bij het regelen van de verhuizing, het verblijf én de terugkeer.

Wij begrijpen dat er veel op u afkomt en dat u niet direct aan de gezondheidszorg denkt. De zorg in het buitenland is vaak anders dan in Nederland. Naast de taalbarrière kunt u zich misschien afvragen hoe verder met mijn zorg?

Mogelijkheid om naar de (Militair Geneeskundige Dienst) MGD te gaan

Als geplaatst gezinslid hebt u, indien aanwezig, toestemming om gebruik te maken van de faciliteiten van het Militaire Gezondheidscentrum (MGD). Het kan voorkomen dat u niet terecht kunt of niet in de buurt van een Militair Gezondheidscentrum bent geplaatst. Of de zorg die u nodig hebt, niet aanwezig is. In die situaties bent u aangewezen op een civiele zorgverlener.

Wat als ik niet weet waar ik mijn zorg moet “halen”? Er zijn bijna altijd collegae die al eerder geplaatst zijn en de weg naar de zorg kennen. Dat is een bekend netwerk wat u kunt aanspreken. In een aantal landen is er een contactpersoon van Defensie. U kunt altijd uw vragen bij deze persoon neerleggen.

ANWB Alarmcentrale

Is er sprake van medisch specialistische planbare zorg? Zorgzaam werkt samen met de ANWB Alarmcentrale om u te begeleiden in uw zorgbehoefte. De ANWB werkt met lokale partners om voor u de beste zorgverleners uit te kiezen. De ANWB kan een betalingsgarantie afgeven, zodat u zelf niets hoeft voor te schieten. De ANWB Alarmcentrale is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar op +31 40 297 57 40. Twijfelt u of uw behandeling hieronder valt? Neem dan ook contact op met de ANWB Alarmcentrale. Zij helpen u graag verder!

Hoe werkt dit in de praktijk?

U maakt zelf een eerste afspraak voor de behandeling. Hieruit blijkt welke vervolgstappen nodig zijn om u te behandelen. Hierna neemt u contact op met de ANWB Alarmcentrale. De medewerker neemt samen met u (in het Nederlands!) door wat uw situatie is. Vervolgens gaat de ANWB met de lokale partner op zoek naar de beste zorgverlener, waarmee afspraken voor u worden gemaakt. Daarna neemt de ANWB Alarmcentrale weer contact met u op, om te bespreken bij welke zorgverlener u terecht kunt.

Overige medische zorg

Voor overige zorg, zoals mondzorg, paramedische zorg of geboortezorg, gaat u direct naar de zorgverlener. U declareert dan op de reguliere manier via Mijn Zorgzaam, de contactpersoon VS of via DIDO. Twijfelt u of een bepaalde behandeling onder medisch specialistische zorg valt? Neem dan contact op met de ANWB Alarmcentrale. Zij helpen u verder.

Wat kunt u vooraf zelf regelen?

Gebruikt u medicatie? Overleg in Nederland met uw zorgverlener over uw verhuizing en de nodige geneesmiddelen die u nodig hebt. Zorg dat u genoeg medicijnen meeneemt waardoor u niet in de eerste weken misgrijpt.

Er zijn medicijnen waarvoor u een aparte verklaring nodig hebt omdat deze onder de opium wet vallen (bijvoorbeeld slaapmedicatie, Ritalin en zware pijnstillers). Ga tijdig achter deze verklaring aan. Voor meer informatie over deze verklaring kunt u contact opnemen met de voorschrijver van de medicatie.

Neem contact op met uw tandarts en plan nog een controle. Dan kunt u op uw gemak na uw verhuizing op zoek naar een tandarts in uw nieuwe woonomgeving.

Zijn uw kinderen onder controle bij een orthodontist plan ook deze controle zo kort mogelijk in voor uw vertrek.

Maakt iemand van het gezin gebruik van WMO zorg of is er sprake van een PGB budget. Neem tijdig contact op met De Helpdesk van Zorgzaam om door te spreken wat u vooraf moet regelen om deze vorm van zorg in het land van plaatsing door te laten gaan. Telefoon (+31) 072-527 76 77.

Wij hebben geprobeerd in een notendop iets over de zorg tijdens een plaatsing te vertellen. U kunt altijd uw vragen stellen aan de medewerkers van De Helpdesk. Zij zijn te bereiken op telefoonnummer (+31) 072-527 76 77.

Ook hebben wij de op de website van de SZVK en Zorgzaam een aantal onderwerpen uitgelicht.

SZVK over plaatsing in het buitenland

Werken in het buitenland