Een ogenblik...

Beschermd de zon in

Home > Nieuws > Beschermd de zon
Zorgzaam zorgverzekering

Zonkracht en verbranden

De zonkracht, of UV-index is een maat voor de intensiteit van de UV-straling. De zonkracht geeft een indicatie hoe lang de huid kan worden blootgesteld aan de zonzonder rood te worden. Bij een ongewende huid met zonkracht 3 kan een blootstelling van 35 minuten tot een rode huid leiden. Bij zonkracht 5 is dat 20 minuten en bij zonkracht 7 15 minuten. Deze getallen zijn slechts een indicatie en verschillen per huidtype en per plek op de huid. Overigens treedt de verkleuring van de huid pas enkele uren na blootstelling op.

We geven je hier wat tips om je goed voor te bereiden.

Om te beginnen kun je voordat je erop uit trekt online de zonkracht raadplegen op de website van KNMI (www.knmi.nl/nederland-nu/weer/waarschuwingen-en-verwachtingen/zonkracht)

Bedek de huid met kleding
Draag UV werende kleding met lange mouwen en een hoed of petje om je hoofd en nek te beschermen. Bescherm je ogen met een goed, UV werende zonnebril.

Zoek af en toe de schaduw op
Maak gebruik van de schaduw van bomen of een parasol.
Tussen 12.00 uur en 15.00 uur staat de zon het hoogst en is de intensiteit van de UV straling het grootst. Zoek vooral dan de schaduw op.

Smeren met zonnebrandcrème
 Gebruik een zonnebrandcrème met een minimale beschermingsfactor (SPF) van 30;

• Smeer je een halfuur voor je naar buiten gaat in;

• Herhaal het insmeren iedere 2 uur, of vaker na zweten, zwemmen, afdrogen of het sporten. 

Hoe dik moet je smeren? Smeer je lekker dik in! Zuinig smeren geeft een lagere beschermingsfactor dan op de verpakking staat.
Niet dat je een theelepel mee moet nemen tijdens het zonnen, maar voor een gemiddeld volwassen lichaam heb je de hoeveelheid van 7 theelepels nodig om de werkelijke SPF bescherming te krijgen die op het product vermeld staat.