Een ogenblik...

Zorg tijdens plaatsing in de VS en Canada

Home > In het buitenland > Plaatsing in het buitenland > Zorg tijdens plaatsing de vs en canada

Bent u als Zorgzaam verzekerde met toestemming van het Ministerie van Defensie (mee)geplaatst in de Verenigde Staten van Amerika (hierna: VS) of Canada? Dan wijzigt er per 1 januari 2017 voor u het een en ander op het gebied van zorg. Vanaf deze datum werkt Zorgzaam namelijk samen met de ANWB Alarmcentrale om u van de beste zorg te voorzien.

Mogelijkheid om naar de (Militair Geneeskundige Dienst) MGD te gaan

Als geplaatst gezinslid hebt u indien aanwezig toestemming om gebruik te maken van de faciliteiten van het Militaire Gezondheidscentrum. Het kan voorkomen dat u niet in de buurt van een Militair Gezondheidscentrum bent geplaatst. Of de zorg die u nodig hebt, is niet aanwezig. In die situatie bent u aangewezen op een civiele zorgverlener.

ANWB Alarmcentrale

Vanaf 1 januari 2017 werkt Zorgzaam samen met de ANWB Alarmcentrale om u te begeleiden in uw zorgbehoefte. De ANWB werkt met lokale partners om voor u de beste zorgverleners uit te kiezen. De ANWB kan een betalingsgarantie afgeven, zodat u zelf niets hoeft voor te schieten.

Voor welke zorg geldt dit?

De ANWB Alarmcentrale schakelt u in voor medisch specialistische zorg. Dit is zorg die normaal gesproken in ziekenhuizen wordt geleverd. Denk bijvoorbeeld aan botbreuken, of operaties. In die gevallen neemt u verplicht contact op met de ANWB Alarmcentrale. Voor overige zorg, zoals mondzorg, paramedische zorg of geboortezorg, gaat u direct naar de zorgverlener. U declareert dan op de reguliere manier via de contactpersoon VS of via DIDO. Twijfelt u of een bepaalde behandeling onder medisch specialistische zorg valt? Neem dan contact op met de ANWB Alarmcentrale. Zij helpen u verder.

Hoe werkt dit in de praktijk?

U maakt zelf een eerste afspraak voor de behandeling. Hieruit blijkt welke vervolgstappen nodig zijn om u te behandelen. Hierna neemt u contact op met de ANWB Alarmcentrale. De medewerker neemt samen met u (in het Nederlands!) door wat uw situatie is. Vervolgens gaat de ANWB met de lokale partner op zoek naar de beste zorgverlener, waarmee afspraken voor u worden gemaakt. Daarna neemt de ANWB Alarmcentrale weer contact met u op, om te bespreken bij welke zorgverlener u terecht kunt.

Spoed

In geval van spoed laat u zich direct behandelen. U neemt dan zo snel mogelijk contact op met de ANWB Alarmcentrale. Zij overleggen met u hoe de eventuele vervolgbehandeling(en) gaan plaatsvinden.

De ANWB Alarmcentrale is 24 uur per dag,
7 dagen per week bereikbaar op +31 40 297 57 40

Twijfelt u of uw behandeling hieronder valt? Neem dan ook contact op met de ANWB Alarmcentrale. Zij helpen u graag verder!

Overige zorg

Voor overige zorg kunt u terecht bij uw contact persoon

Zie het schematisch overzicht
 

 


Per 1 november 2016 is het niet meer toegestaan om behandelingen te laten vergoeden door een (zorg)verzekeraar anders dan Zorgzaam! Resterende bedragen die via een dergelijke partij, zoals Tricare, worden gedeclareerd worden, voor zorg verleend door een civiele zorgverlener, vanaf 1 januari 2017 niet meer vergoed! Hebt u hier vragen over? Neem dan contact met ons op.

Samenvattend:

Geldt voor alle geplaatste gezinsleden of burgermedewerkers in de VS en Canada
Toestemming om zorg op de MGD van plaatsing af te nemen
Bij civiele zorg contact met de ANWB Alarmcentrale
Spoed? Direct naar de zorgverlener
Via de ANWB geen bedragen zelf voorschieten!

Voor algemene vragen over uw Zorgzaam zorgverzekering kunt u contact opnemen met de Zorgzaam Helpdesk: kijk op www.zorgzaam.nl/contact